בניית תוכנית עסקית לעסקים

תוכן עניינים

תוכנית עסקית היא בעצם מסמך שמאגד את כל הדברים החשובים שקשורים לעסק קיים או לשם הקמה של עסק חדש. תוכנית עסקית מנסה לייצר חישוב מושכל של ההכנסות וההוצאות של העסק בשנים הקרובות, ועל ידי כך לחשב טווח רווחים משוער ומושכל. בכתבה נפרט מעט על בניית תוכנית עסקית לעסקים מסוגים שונים.  

 

איך נראה מבנה של תוכנית עסקית?

בתוכנית עסקית יש את כל המידע החשוב לגבי החברה והשוק שבו היא מתחרה. בדרך כלל תוכניות עסקיות נפתחות בהסבר על החברה והצוות שלה. לאחר מכאן תבוא סקירה של השוק, סקירה של מוצרי העסק והיתרונות שלהם בשוק וכן תחזיות על מכירות, הכנסות והוצאות עתידיות ומשוערות על פי מדדים שונים.

יש להוסיף חלק שמתייחס לפתרונות המימון והנזילות של החברה או העסק במקרים שונים. בנוסף לכך, יש להוסיף לתוכנית העסקית את הפירוט של נכסי העסק, אם יש כאלה. עוד חשוב להוסיף את תוכניות השיווק, האסטרטגיה והייעול של העסק במידה והן קיימות.

כתיבה מסודרת ומלאה של תוכנית עסקית, היא השלב הראשון להקמה של עסק או לביצוע תוכנית ייעול בעסק. בנוסף לכך, תוכניות עסקיות עוזרות בקבלת פתרונות מימון שונים לעסקים וחברות. אם אתם זקוקים לפתרונות מימון לחברה או לעסק, רון הלפרין פתרונות מימון ישמח לעזור לכם.

 

השוני בין תוכניות עסקיות למטרות ולעסקים שונים

חשוב לדעת שתוכנית עסקית של עסק מתחום אחד לא תיראה כמו תוכנית עסקית של עסק מסוג אחר. לדוגמה, בשוק המזון אין את האתגרים שקיימים בשוק ההייטק, ולכן התוכניות השונות של עסקים משני תחומים אלה תיראנה שונות זו מזו. בנוסף לכך, תוכנית עסקית שנועדה למטרות פנימיות וכזאת שנועדה למטרות חיצוניות לא תיראנה בדיוק אותו הדבר.

בתוכנית למטרות פנימיות יינתן דגש רב יותר על מכירות, הכנסות, הוצאות, רווח ודרכים להגדלת הרווח. לעומת זאת, בתוכניות חיצוניות יינתן דגש רב יותר על הצוות והיזמים, על תחזיות להגדלת הרווחים בעתיד, ועל הצגת היתרונות של מוצרי החברה השונים מול המתחרות האחרות בשוק.

 

דו"ח רווח והפסד – הלב של כל תוכנית עסקית

בסופו של דבר תוכנית עסקית נועדה בכדי לשער את הרווחים של עסק או חברה בשנים הבאות במספר תרחישים אפשריים. מכיוון שכך, הלב של כל תוכנית שכזאת הוא דו"ח רווח והפסד. בדו"ח זה מפורטות ההכנסות האפשריות של העסק במקרה של הגעה ליעדי מכירה שונים.

בנוסף לכך, מפורטות בו כל ההוצאות שהיה צריך להוציא בכל אחד מהמקרים. בדו"ח ישנו גם חישוב של הרווח התפעולי, הרווח הגולמי והרווח הנקי של העסק או החברה בכל אחד מהמקרים. במידה וקיימות הלוואות על העסק, הן יפורטו בו בצורה נפרדת.

 

תוכנית עסקית לעסקים מסוגים שונים  – סיכום

תוכנית עסקית שנכתבה בצורה נכונה ומפורטת, היא אחת הדרכים הטובות ביותר לעשות סדר בעסק קיים, ולבחון את הכדאיות של עסק בהקמה. בנוסף לכך, תוכניות אלה משמשות לקבלת הלוואות ופתרונות מימון מסוגים שונים.

רון הלפרין פתרונות מימון

מטוס נייר מעופף
תוכן עניינים
רוצים לפרסם אצלנו כתבה? צרו קשר!
מאמרים נוספים